«ΓΙΑΤΙ ΝΑ ΠΡΟΤΙΜΑΜΕ ΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΜΕΛΙ
ΘΕΜΑΤΑ ΔΙΑΚΙΝΗΣΗΣ ΚΑΙ ΠΡΟΩΘΗΣΗΣ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΜΕΛΙΟΥ»
(5/6/2007 Ζάππειο Μέγαρο)
ΙΩΣΗΦ ΜΑΝΙΚΗΣ
ΠΡΟΕΔΡΟΣ
ΕΘΝΙΚΗΣ ΔΙΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ ΜΕΛΙΟΥ
ΚΑΙ ΛΟΙΠΩΝ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ ΚΥΨΕΛΗΣ
Με ιδιαίτερη χαρά συμμετέχω στη σημερινή ημερίδα, στην οποία μου δίνεται η ευκαιρία, ως εκπρόσωπος του μελισσοκομικού κλάδου, να μιλήσω για το ελληνικό μέλι, τη διακίνησή του, τις προοπτικές και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του. Η αξία του ελληνικού μελιού έχει πια αναγνωριστεί και είναι ένα από τα προϊόντα με ιδιαίτερη εμπορική και οικονομική αξία για τη χώρα μας. Από την αρχή της λειτουργίας της Εθνικής Διεπαγγελματικής κύριος στόχος μας ήταν η προώθηση του ελληνικού μελιού, η ενημέρωση του καταναλωτή και η ευρύτερη χρήση του προϊόντος στο καθημερινό μας διαιτολόγιο. Στην κατεύθυνση αυτή η Εθνική Διεπαγγελματική, με την ομοψυχία και την ενότητα όλων των φορέων, επικεντρώνοντας τις δραστηριότητές της στην προβολή του ελληνικού μελιού, δραστηριοποιήθηκε σε πολλούς τομείς, αναζητώντας τρόπους να αναδείξει και να προωθήσει το ελληνικό μέλι. Με τη συμβολή του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και σε συνεργασία με τον Οργανισμό Προώθησης Εξαγωγών, έχει καταθέσει ολοκληρωμένη πρόταση για την προώθηση του μελιού σε χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Με πρωτοβουλία του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, και συγκεκριμένα του Υφυπουργού κ. Α. Κοντού, έγιναν οι απαραίτητες ενέργειες, ώστε το διαιτολόγιο του Στρατού και των Νοσοκομείων να περιλαμβάνει πια και ελληνικό μέλι. Επιδίωξή μας είναι το ίδιο να γίνει και στα ξενοδοχεία της χώρας μας, ώστε όσοι την επισκέπτονται να απολαμβάνουν τα ξεχωριστά χαρακτηριστικά του ελληνικού μελιού και να μάθουν να το προτιμούν και να το αναζητούν.
Στα πλαίσια της ενημέρωσης του καταναλωτή και της επαφής του με τους μελισσοκόμους-παραγωγούς και τις μελισσοκομικές επιχειρήσεις, η Εθνική Διεπαγγελματική θα διοργανώσει παράλληλες εκδηλώσεις σε όλη την Ελλάδα κατά τη διάρκεια ενός μήνα κάθε έτους, με την ονομασία «μήνας του μέλιτος». Τα τελευταία χρόνια δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στην αναζήτηση μέσων προώθησης και διάθεσης του ελληνικού μελιού στην ευρωπαϊκή και διεθνή αγορά. Οι εξαγωγές μελιού έχουν αυξηθεί και αφορούν κυρίως χώρες της Ε.Ε.. Παρά την ανοδική πορεία των εξαγωγών ελληνικού μελιού, εξακολουθούν να μην αντισταθμίζονται οι ποσότητες που εισάγονται, οι οποίες είναι πολύ μεγαλύτερες. Διατηρούμε βέβαια πολλές επιφυλάξεις για τον τρόπο που διακινούνται οι ποσότητες μελιού που εισέρχονται στη χώρα μας και αν τελικά διατίθενται στο ράφι σαν εισαγόμενο προϊόν ή αν κάποιες ποσότητες πωλούνται σαν ελληνικό μέλι, εξαπατώντας τον καταναλωτή. Στην προστασία τόσο του καταναλωτικού κοινού όσο και του ελληνικού μελιού περιμένουμε να συμβάλλει η νέα Αγορανομική Διάταξη, η οποία πρόσφατα τροποποιήθηκε και περιλαμβάνει διατάξεις που αφορούν τον έλεγχο της διακίνησης του μελιού.
Η ελληνική μελισσοκομία έχει τις ρίζες της στα βάθη των αιώνων και η χρησιμότητα των προϊόντων της είναι γνωστή από την αρχαιότητα. Μέσα από τη συνεχή έρευνα αναδεικνύονται όλο και περισσότερο τα χαρακτηριστικά και η αξία του μελιού και των άλλων προϊόντων της μέλισσας και επιβεβαιώνεται η ωφελιμότητά τους στον ανθρώπινο οργανισμό. Το μέλι συμπεριλαμβάνεται μαζί με μια σειρά άλλων προϊόντων στη Μεσογειακή Δίαιτα, η οποία έχει αναγνωριστεί διεθνώς ως πρότυπο ισορροπημένης διατροφής.
Όμως, γιατί να προτιμάμε το ελληνικό μέλι;
Τι είναι αυτό που το κάνει να ξεχωρίζει;
Οι μορφολογικές και κλιματολογικές συνθήκες της χώρας μας, με τη μεγάλη ηλιοφάνεια, ευνοούν την ανάπτυξη μιας ποικιλόμορφης χλωρίδας, με πολλά διαφορετικά είδη φυτών, συνθέτοντας ένα μοναδικό φυσικό περιβάλλον, όπου οργανώνεται και δρα η κοινωνία των μελισσών. Ο συνδυασμός διαφόρων ειδών κωνοφόρων δέντρων, που ευδοκιμούν στη χώρα μας, με την τεράστια ποικιλία ανθέων που υπάρχουν, παίζει καθοριστικό ρόλο στη διαμόρφωση των ιδιαίτερων οργανοληπτικών χαρακτηριστικών του ελληνικού μελιού, τα οποία έχουν τεκμηριωθεί και επιστημονικά. Σε αυτό συμβάλλει και ο νομαδικός τρόπος άσκησης της ελληνικής μελισσοκομίας που, αν και είναι ιδιαίτερα επίπονος, προσφέρει ένα μοναδικό αποτέλεσμα. Οι έλληνες μελισσοκόμοι μεταφέρουν τα μελίσσια τους από τη μία άκρη της χώρας ως την άλλη, αξιοποιώντας τις ανθοφορίες, για να εξασφαλίσουν την παραγωγή τους και να συλλέξουν το υπέροχο προϊόν τους, αυξάνοντας όμως σημαντικά το κόστος παραγωγής. Το ελληνικό μέλι δεν προέρχεται μόνο από μονοανθικές καλλιέργειες, όπως συμβαίνει πολύ συχνά σε άλλες χώρες και αυτό αποτελεί μία από τις ιδιαιτερότητές του. Επί πλέον, λόγω του ξηροθερμικού κλίματος της Ελλάδας, αλλά και του τρόπου συλλογής νέκταρος και της επεξεργασίας του από τις μέλισσες, το ελληνικό μέλι έχει χαμηλά ποσοστά υγρασίας και αυτό συμβάλλει στην πυκνότητά του, σε αντίθεση με τα μέλια εισαγωγής, τα οποία είναι πολύ ρευστά λόγω της μεγαλύτερης περιεκτικότητάς τους σε υγρασία.
Τα είδη μελιού που παράγονται στη χώρα μας είναι πολλά και έχει το καθένα ξεχωριστά τη δική του αξία. Η συντριπτική πλειοψηφία της ελληνικής παραγωγής μελιού είναι μέλια μελιτωμάτων, κυρίως πεύκου, αλλά και έλατου, βελανιδιάς, κλπ., τα οποία έχουν ιδιαίτερη θρεπτική αξία, λόγω της υψηλής περιεκτικότητάς τους σε ιχνοστοιχεία. Τα μέλια πεύκου και έλατου εμφανίζουν το καλύτερο αντιοξειδωτικό προφίλ, ενώ το πευκόμελο έχει και έντονη αντιοιστρογονική δράση. Το μέλι θυμαριού με το υπέροχο άρωμα, που παράγεται κυρίως στη νησιωτική Ελλάδα, είναι γνωστό σε όλο τον κόσμο και κατέχει μία από τις πρώτες θέσεις στις προτιμήσεις του καταναλωτή. Διαθέτει παράλληλα μεγάλη αντιμικροβιακή και αντιοιστρογονική δράση. Το μέλι πορτοκαλιάς διακρίνεται κι αυτό για το εξαιρετικό του άρωμα, αλλά και την αντιμικροβιακή και αντιοξειδωτική του δράση. Το μέλι βαμβακιού έχει τη μεγαλύτερη βακτηριοστατική δράση από όλα τα είδη μελιού. Τα μέλια καστανιάς και ερείκης ξεχωρίζουν για την ωφελιμότητά τους στον ανθρώπινο οργανισμό, λόγω της υψηλής θρεπτικής τους αξίας. Μετά από ερευνητική δραστηριότητα χρόνων, τα φυσικοχημικά και μικροσκοπικά χαρακτηριστικά 8 αμιγών τύπων ελληνικού μελιού καθορίστηκαν και θεσμοθετήθηκαν μέσω της σχετικής ΚΥΑ, γεγονός που διευκολύνει σημαντικά τον έλεγχο του ελληνικού μελιού.
Το ελληνικό μέλι είναι από τα λίγα προϊόντα, που, στη σύγχρονη εμπορική εποχή, συνδυάζουν την ποιότητα με την παράδοση. Παράγεται από ανθρώπους, που ασχολούνται με τη μελισσοκομία με αγάπη, συνέπεια και μεράκι. Σε πολύ μεγάλο ποσοστό η ελληνική μελισσοκομία ασκείται από οικογενειακή παράδοση και η «τέχνη» της μεταδίδεται από γενιά σε γενιά. Δε σταματάει όμως να αναπτύσσεται και να εκσυγχρονίζεται. Οι έλληνες μελισσοκόμοι συνεχώς ενημερώνονται και εκπαιδεύονται, για να βελτιώσουν τους μελισσοκομικούς χειρισμούς και τις τεχνικές παραγωγής των προϊόντων τους. Οι μελισσοκομικές τυποποιητικές επιχειρήσεις ερευνούν, επενδύουν, εκσυγχρονίζονται και προσαρμόζονται στα διεθνή πρότυπα ασφάλειας τροφίμων, διασφαλίζοντας άριστες συνθήκες παραγωγής των προϊόντων τους. Η προστασία της ποιότητας του ελληνικού μελιού και η συνεχής βελτίωσή της αποτελεί μέλημα και ευθύνη όλων μας.
Το μέλι είναι από τα πιο ασφαλή προϊόντα. Ο έλεγχός του είναι συνεχής, τόσο από την πλευρά των ελεγκτικών αρχών όσο και από την πλευρά του μελισσοκομικού κόσμου. Παρότι το μέλι είναι ένα φυσικό προϊόν, στο οποίο δεν προστίθεται και δεν αφαιρείται τίποτα, υπόκειται σε μεγάλο αριθμό ελέγχων. Δυστυχώς όμως πολλές φορές ο καταναλωτής προτιμά, λόγω της χαμηλής τους τιμής, μέλια άλλων χωρών, τα οποία συχνά είναι υποβαθμισμένα και δεν ανταποκρίνονται στο κόστος παραγωγής και στην ποιότητα του ελληνικού μελιού. Η προτίμηση του καταναλωτή πρέπει να στρέφεται τόσο στο προϊόν του μελισσοκόμου που γνωρίζει όσο και στο επώνυμο προϊόν των συνεταιρισμών και των εταιριών που διακινούν ελληνικό μέλι.
Στο ερώτημα όμως «γιατί να προτιμούμε το ελληνικό μέλι», εκτός από τις ιδιαιτερότητές του και την ωφελιμότητά του στον ανθρώπινο οργανισμό, υπάρχουν και άλλοι εξίσου σημαντικοί λόγοι, για να το προτιμούμε. Αγοράζοντας ελληνικό μέλι στηρίζουμε τους έλληνες μελισσοκόμους και τις χιλιάδες οικογένειές τους, διατηρώντας τους στο επάγγελμα. Στηρίζουμε τις πολιτικές αποκέντρωσης, κρατώντας στην ύπαιθρο, στις ορεινές, τις νησιωτικές και δυσπρόσιτες περιοχές, τους αγρότες, που αναζητούν τρόπους να παραμείνουν στην περιοχή τους. Τα τελευταία χρόνια βλέπουμε στη μελισσοκομία όλο και περισσότερους νέους ανθρώπους, οι οποίοι χρειάζεται να μείνουν στον κλάδο, για να συνεχίσει ο καταναλωτής να τρώει ελληνικό μέλι. Το ελάχιστο που μπορούμε εμείς να κάνουμε είναι να προτιμάμε το προϊόν τους, το μέλι της χώρας μας. Έχει αποδειχτεί ερευνητικά ότι οι καταναλωτές προτιμούν το μέλι της δικής τους περιοχής, λόγω της συνήθειας στα οργανοληπτικά χαρακτηριστικά του. Η σχέση αυτή του ανθρώπου με τα αρώματα και τις γεύσεις της ελληνικής φύσης συνολικά, αλλά και κάθε περιοχής ξεχωριστά, πρέπει να διατηρηθεί και να στηριχτεί με κάθε τρόπο. Δεν πρέπει να εξαφανιστούν οι διαφορετικές γεύσεις και τα αρώματα του ελληνικού μελιού. Πρέπει να διατηρήσουμε τα πολύτιμα και ξεχωριστά χαρακτηριστικά που διαθέτει κάθε είδος. Πρέπει να διατηρήσουμε την ταυτότητά του. Και αυτό μπορεί να γίνει μόνο αν συνεχίσουν να υπάρχουν οι έλληνες μελισσοκόμοι.
Η μελισσοκομία όμως έχει και έναν ακόμα πολύ σημαντικό ρόλο, που συχνά ξεχνάμε ή παραβλέπουμε: τη συμβολή της στην ισορροπία του οικοσυστήματος μέσω της επικονίασης. Ο άνθρωπος για να ζήσει και να διατηρήσει το περιβάλλον του έχει απόλυτη ανάγκη τη μέλισσα. Η σχέση τους είναι μια σχέση άρρηκτα συνδεδεμένη, αφού και η κοινωνία των μελισσών χρειάζεται πια την ανθρώπινη παρέμβαση, για να επιβιώσει και να είναι παραγωγική. Συμπερασματικά, η κατανάλωση ελληνικού μελιού επιδρά πολλαπλασιαστικά στην οικονομία, την κοινωνία και το περιβάλλον, αντανακλώντας τις κυρίαρχες επιδιώξεις της αειφορικής ανάπτυξης. Κλείνοντας θα ήθελα να τονίσω ξανά ότι είναι πολύ σημαντικό ο καταναλωτής να γνωρίζει ποιο είναι το ελληνικό μέλι, να το ξεχωρίζει και να το προτιμάει.
Σημείωση Melissologia H.B.F.:Το φόρουμ υιοθετεί και παροτρύνει την εφαρμογή σε κάθε περίπτωση των κανόνων ορθής αρθρογραφίας. Παρακαλούμε να αναφέρεται με σαφήνεια και ορθά τις βιβλιογραφικές σας πηγές κάθε φορά που αντλείται στοιχεία από αυτές για τα γραπτά σας κείμενα.
Αρχείο Microsoft PowerPoint
Πηγή, αρχική δημοσίευση